Jo no tinc por

7 jun


Michele Amitrano té nou anys i viu a Acqua Travese, un poblet diminut (i imaginari) del sud d’Itàlia on tot és pols, calor asfixiant i camps de blat que cremen, o fumegen si més no, sota el sol mediterrani. A Acqua Travese hi ha cases abandonades i adults sense feina, i famílies que es busquen la vida per anar tirant, i nens que corren pels camps en bicicleta somniant les seves aventures. Som a l’estiu de l’any 78, un dels més calorosos del segle; la veu que parla és la del nen protagonista, una veu amable i familiar, i tot sembla indicar que som a punt de llegir una d’aquelles històries neorrealistes que tan bé se’ls donen als nostres cossins italians.

Però no. De cop i volta, la tendra història estiuenca dels nens en bicicleta es converteix en una història també tendra i estiuenca, però de terror. De terror íntim i psicològic: del de veritat. D’aquell terror que neix de descobrir que les coses no són en absolut com tu et pensaves que eren. Que no coneixes a la gent a la que creies conèixer, i que allà fora, a l’altra banda dels teus ulls, succeeixen tota classe de coses impensables i terribles que mai no hauries pogut imaginar. En una de les seves excursions en bicicleta, Michele es fica en una casa abandonada i veu una cosa que mai no hauria hagut de veure; i de sobte tot canvia per a ell. Els seus pares, el seu poble, ell mateix: tot canvia. Michele té nou anys, i el conte d’estiu del principi del llibre s’ha convertit, irreparablement, en un conte de terror i de final de la infància i d’entrada involuntària en un món farcit de secrets i de responsabilitats.

Igual que els personatges que l’habiten, Jo no tinc por és una novel·la d’aparença senzilla que amaga un munt de coses al darrera. Escrita amb un estil ràpid i directe que s’escau a la perfecció amb la perspectiva infantil des de la qual està narrada, és una paràbola molt ben aconseguida sobre les desil·lusions del fer-se gran, sobre la pèrdua de la innocència i la complicitat imposada amb les parts fosques de la vida real. Una novel·la trista, molt maca i cent per cent recomanable.

Fitxa al nostre catàleg

Pàgina web de l’autor

5 Respostes to “Jo no tinc por”

  1. matilde 07/06/2011 a 20:24 #

    Jo no tinc por ni de Pitàgores!! És una broma dolenta que té a veure amb l’apunt d’avui de l’Allau.
    El terror no és el meu fort, no sé jo si aquest llibre fa per mi.
    Per contra,Solar ja és a casa des de dissabte!!

  2. Espai de llibres 08/06/2011 a 16:28 #

    Ja veuràs com t’agrada “Solar”, Matilde. I “Jo no tinc por” també t’agradaria, perquè no és un llibre de por. És un llibre sobre la por: la por d’un nen que descobreix unes quantes coses que voldria no haver descobert…

  3. Truffaut 08/06/2011 a 21:12 #

    Molt bona la ressenya!! La veritat és que la portada em recorda Ladrón de bicicletas, també italiana i amb nen inclós…

  4. Eutrapèlia 09/06/2011 a 0:38 #

    Si no m’erro hi ha una peel·lícula del llibre, també. Una companya el va presentar fa dos anys a la classe d’italià i, tot i que em va cridar molt l’atenció -i que per desgràcia ja conec la trama (el final, per sort, no)- i les escenes de la pel·lícula que va posar em van colpir, encara no m’he atrevit a llegir-la!

  5. Espai de llibres 09/06/2011 a 14:43 #

    Gràcies, Truffaut!

    No tenia notícia de que se n’hagués fet una pel·lícula, Eutrapèlia. Potser la buscaré: el llibre el vaig llegir ja fa uns quants anyets (una recomanació retrospectiva, vaja), aíxí que segurament em sorprendrà…

Deixa un comentari

