El canto del cisne

14 Feb

Imatge

La recuperació de les novel·les d’Edmund Crispin que l’editorial Impedimenta va encetar l’any 2011 amb La juguetería errante, y que ara continua amb El canto del cisne, no  tan sols ens ha permès de descobrir a un peculiar i interessantíssim autor de qui molts lectors no haviem tingut notícia fins ara: també ha propiciat el retorn a les llibreries de un cert tipus de novel·la policíaca que en l’actualitat es troba pràcticament extingit, però que en les seves encarnacions més aconseguides (i aquestes dues novel·les de Crispin de ben segur que ho són) segueix mantenint un encant i una força de seducció als què encara molts lectors som incapaços de no sucumbir. A les novel·les de Crispin no hi trobarem gairebé cap dels trets característics que avui identifiquem amb la novel·la negra, i que vénen aportant-li calat, ambició i serietat al gènere des dels temps de Hammet i de l’american noir; i es tracta d’una mancança tan conscient com orgullosa. Les aventures del detectiu aficionat Gervase Fen, professor a Oxford i excèntric militant, eludeixen per igual la psicologia, el procediment policial, el periodisme, la intenció política i el comentari social. El seu realisme és satíric i deformador; els seus personatges es defineixen pels seus tics, el seu llenguatge i les seves manies, i viuen instal·lats gairebé sempre al límit de la caricatura; els seus misteris són problemes en el sentit més sherlockià del terme: excuses per al joc, l’exercici i el gaudi de la ment del lector.

El canto del cisne Edmund Crispin ens proposa un crim a porta tancada (o, millor dit, a porta entreoberta) que compta amb tots els ingredients imprescindibles de tan venerable subgènere: la impossibilitat manifesta del fet, els múltiples sospitosos, la profusió de detalls horaris i espacials, les diverses pistes irrellevants o contradictòries i, potser, també la solució imaginativa i una mica improbable (però raonablement satisfactòria). L’arribada a Oxford d’una companyia operística que es disposa a representar per primer cop després de la Segona Guerra Mundial Els mestres cantaires de Nuremberg, de Wagner, engega una cadena de picabaralles personals i de mals presagis que acabaran per derivar en la mort del tenor principal, Edwin Shorthouse, un tipus combatiu i molest el destí de cadàver prematur del qual no se’ns amaga en cap moment. L’agradable ambient musical pel qual avança l’argument ordit per Crispin dota a la novel·la de diverses recurrències temàtiques i estilístiques que l’autor, músic ell mateix, dosifica amb el mateix mestratge tècnic amb què condueix l’esplèndid artefacte verbal que és el seu llibre. I diem «verbal» perquè, a diferència d’altres obres clàssiques del gènere de detectius del seu mateix període, aquí l’argument, tot i ésser en tot moment sòlid i atractiu, importa menys que l’estil de l’autor: un estil espurnejant, sorneguer i ple de cops d’enginy, sembrat de sorpreses i de caigudes puntuals en l’absurd, cent per cent britànic en tots els sentits possibles. La veu d’Edmund Crispin és el reflex exacte del seu personatge estrella: és entranyable, divertida, orgullosa i summament personal, i deixa en la memòria del lector un agradable regust que triga a diluir-se.

Un llibre (un autor) totalment recomanable.

Fitxa editorial

Fitxa al nostre catàleg

3 Respostes to “El canto del cisne”

  1. Anònim 14/02/2013 a 18:33 #

    Como siempre… exquisito. M.

  2. matilde 14/02/2013 a 20:25 #

    Hi estic del tot d’acord amb l’anònim. Tant de bo fossis una miqueteta més pròdig, Espai, que se’t troba a faltar!

  3. Espai de llibres 14/02/2013 a 20:40 #

    ¡Gracias, anónima M!

    Ai, Matilde, digueu-me mandrós… La intenció (ho dic en veu baixa) és mirar de revitalitzar una mica el bloc a partir d’ara; però les intencions, ja se sap. Sigui com sigui, una abraçada des de Cerdanyola!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: