Conversación en La Catedral

10 Gen

Conversación en La Catedral

Fitxa editorial

Fitxa al nostre catàleg

Per què us el recomanem?

1. Una novel·la de caire polític i d’estructura experimental no sembla, d’entrada, el tipus de lectura que pot agradar-li a tothom. I menys encara quan la novel·la en qüestió té més de set-centes pàgines i el seu autor és Mario Vargas Llosa, un escriptor tan carregat de distincions i de polèmiques i amb un perfil públic tan marcat que massa lectors, sospitem, s’apropen ja als seus llibres —si és que s’hi apropen— amb tota mena de precaucions o de presumpcions prèvies, quan no de simples prejudicis. Conversación en La Catedral és, així, una recomanació una mica arriscada.

2. Però el cas és que a nosaltres ens agrada molt Conversación en La Catedral. O, si més no, ens va agradar molt en el seu moment, ara fa vint anys, quan la vam llegir justament abans de Rayuela i justament després de El otoño del patriarca, en plena febrada hispanoamericana i experimental. Com la novel·la de Cortázar, Conversación en La Catedral és un llibre amb vocació de registre i d’intervenció sobre la realitat immediata, plenament ancorat en la turbulenta actualitat dels anys 60 del segle XX, però que fuig dels recursos tradicionals de la novel·la social i política del seu temps. Com la novel·la de García Márquez, Conversación en La Catedral és un complexíssim mecanisme en el què qualsevol aspirant a escriptor —o qualsevol lector interessat en la rellotgeria dels llibres— pot trobar-hi mil i una lliçons pràctiques de tècnica narrativa aplicada, començant pel tractament que es fa del temps al llarg de tota la novel·la i culminant en l’enlluernadora manera en que l’autor fusiona, en una mateixa escena i amb tota naturalitat, personatges, espais i diàlegs provinents de diversos estadis narratius diferents. Tot això, sense renunciar en cap moment a la intensitat emocional ni al curós dibuix dels personatges i sense perdre tampoc de vista les necessitats del lector, de qui es demana una actitud activa i una atenció constant al llarg de la novel·la però a qui, a canvi, se li ofereix un producte artístic de primer ordre que compensa amb escreix el seu esforç.

3. «Si tuviera que salvar del fuego una sola de las novelas que he escrito, salvaría ésta», ha dit Vargas Llosa de Conversación en La Catedral. Amb permís de la no menys enorme La ciudad y los perros, estem d’acord amb ell.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: